موسسه-مردمی-نرجس-شیراز-پاسخ-به-شبهات

موسسه نرجس شیراز – پاسخ به شبهات

اختلال هرزه خواری:

اختلال‌های تغذیه‌ای زیادی در دنیا وجود دارند که هر کدام به شکلی خودشان را در انسانها بروز می‌دهند. بعضی از افراد دچار پرخوری و برخی دچار اختلال بی اشتهایی عصبی می‌شوند. اما گاهی اوقات انسانها از مصرف مواد غذایی و خوراکی‌های سالم فاصله می‌گیرند و به خوردن مواد بی ارزش روی می‌آورند. خوردن این مواد بی ارزش نوعی اختلال است که به آن اختلال پیکا یا هرزه خواری می‌گویند. در این ویدیو می‌خواهیم شما را با اختلال هرزه خواری در برخی از توانخواهان مقیم بخش نگهداری موسسه نرجس شیراز آشنا نموده و به توصیف راه های درمان بپردازیم.

پیکا یا هرزه خواری یک اختلال است که در آن فرد چیزهایی مصرف می‌کند که غذا نیستند و حتی ارزش غذایی ندارند! فرد مبتلا به اختلال پیکا، بیشتر به سراغ اشیا و چیزهایی مانند خاک، گچ، رنگ، چسب، مو، پارچه، پشم و.. می‌رود که به نوعی عجیب و غریب هستند. بعضی از این مواد بی‌‌ضرر هستند، اما فرد مبتلا به این بیماری ممکن است به خوردن مواد سمی و خطرناکی روی بیاورد که باعث مسمومیت و حتی مشکلات جدی شوند.

از طرفی، از آنجایی که این حالت به صورت غیرارادی و از روی اجبار رخ می‌دهد، فرد مبتلا به پیکا به سختی می‌تواند به تنهایی میل خود را به خوردن مواد بی ارزش کنترل کند و همچنین عادت به این موضوع هم کنترل را سخت خواهد کرد.

در بخش نگهداری سرای نرجس تعدادی از توانخواهان با اختلال هرزه خواری، تمایل شدید به خوردن مواد بی ارزش دارند که برخی این مواد بی ضرر بوده و برخی دیگر ممکن است آسیب های جبران ناپذیری ایجاد کند مانند پمپرز.

علائم (نشانه های) هرزه خواری: پیدا شدن مواد غیرخوارکی در دهان، دندان ها یا مدفوع فرد، وجود زخم یا خراش در دهان یا لب های فرد، وجود نشانه های مسمومیت، از جمله حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا درد شکم، ریتم نامنظم قلب، انسداد روده کوچک و روده بزرگ به کشف هرزه خواری در توانخواهان کمک می کند.

علل پیکا یا هرزه خواری:

کم خونی، روان گسیختگی، اوتیسم، اختلالات رشدی، ناتوانی های ذهنی، کمبود کلسیم، انسداد روده، عفونت های انگلی، مسمومیت، عفونت های انگلی.

چه درمان‌هایی برای بیماری پیکا وجود دارد.

بعد از تشخیص پیکا در توانخواه توسط تیم توانپزشکی، با توجه به عوامل زمینه‌ای مرتبط با بیماری و تمایل وی به نوع ماده غیرخوراکی و خوردن آن، غالبا دو گونه درمان تجویز می شود درمان دارویی و درمان رفتاری.

درمان‌های دارویی

درمان هرزه خواری به شناخت عامل اصلی آن بستگی دارد. پزشک با شناخت زمینه جسمی و روانی این اختلال دست به درمان می زند. که برخی از این درمان ها در بخش نگهداری نرجس به این صورت می باشد: درمان با مکمل های تغذیه ای و درمان با داروها.

درمان‌های رفتاری

با توجه به هوشبهر پایین توانخواهان و همچنین به دلیل نگهداری توانخواهان در مرکز نگهداری شبانه روزی” رفتاردرمانی شناختی و خانواده درمانی مقدور نبوده و هدف اصلی منوط خواهد بود به کنترل محرک های محیطی، معطوف کردن توجه توانخواهان به غذاهای مناسب و دور کردن از مواد بی ارزش، کمک به کاهش میل و انگیزه توانخواهان به خوردن مواد غیر خوراکی.

یکی از درمان های اصلی که توسط تیم توانبخشی در بخش نگهداری نرجس جهت خاموشی رفتار و ترک عادت هرزه خواری برخی از توانخواهان در حال اجراست، استفاده از لباس سرهمی ویژه هر توانخواه می باشد که این لباس با توجه به نوع طراحی بازدارنده، از امکان هرزه خواری ممانعت به عمل آورده، دسترسی توانخواهان به پمپرز جهت خوردن یا جویدن را محدود می کند، اما همانطور که ملاحظه میفرمایید برخی از توانخواهان به دلیل مشکلات رفتاری با وجود لباس سرهمی اقدام به هرزه خواری می کنند که میتواند آسیب های احتمالی مطرح شده را برای توانخواهان به وجود آورد به همین دلیل با طراحی ویژه، پارچه های محافظی در قالب مامی شورتی بر روی پمپرز توانخواهان بسته می شود تا دسترسی به پمپرز و احتمال آسیب تقلیل یافته و به مرور خاموشی رفتار اتفاق  افتد. این پارچه های طراحی شده با آموزش به مراقبین هیچ گونه آسیبی برای توانخواهان به وجود نیاورده و از نظر بهداشتی به طور روزانه در دستگاه های ماشین لباسشویی با حرارت بالا جهت گندزدایی و مواد ضدعفونی کننده مخصوص شسته می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *