خدمات واحد توانبخشی موسسه خیریه نرجس شیراز

  • گفتار درمانی

    پرسنل این بخش مسئولیت ارزیابی و درمان اختلالات گفتاری – زبانی و ناتوانی در بلع مواد غذایی و نیز کسب آگاهی از توانایی فردی معلولین، ارائه آموزش های لازم برای دستیابی به مهارت های گفتاری و زبانی و کسب استقلال فردی و همچنین آموزش کادر مراقبت در خصوص مشکلات ارتباطی، گفتاری، بلع و تنفس معلولین را برعهده دارند.

  • واحد کاردرمانی

    کارشناسان این بخش به مددجویان دچار مشکلات جسمی، ذهنی و روانی کمک کرده که از این طریق به حداکثر توانمدی‌های عملکردی و استقلال فردی خویش بخصوص در فعالیتهای روزمره زندگی خویش دست یابند. ارزیابی و درمان، توصیه به استفاده از وسایل کمک توانبخشی به منظور بهبود مهارتهای حرکتی، فعالیتهای روزمره زندگی (خوردن، آشامیدن، لباس پوشیدن، بهداشت و بازی) هدف این بخش می‌باشد.

  • واحد فیزیوتراپی

    کارکنان واحد فیزیوتراپی وظیفه شناسایی و افزایش پتانسیل‌های حرکتی با استفاده از دستگاه‌‌های مختلف جهت تحریک حس‌های توان‌خواه یا انجام حرکات ورزشی برای افزایش دامنه حرکتی، بهبود، پیشگیری و درمان را به عهده داردند. از دیگر وظایف واحد فیزیوتراپی، آموزش نحوه انجام بعضی حرکات در طول روز به مراقبین معلولین می‌باشد.

  • واحد روانشناسی

    این واحد مسوولیت استعدادیابی، آموزش مهارت های خودیاری، تعاملات اجتماعی و مفاهیم پایه به توان خواهان آموزش پذیر، شناسایی مشکلات رفتاری و تربیتی توانخواهان و کمک به رفع آنها، ایفای نقش تسهیل گری در ایجاد ارتباط مستمر بین خانواده و مرکز نگهداری و همچنین آموزش به پرسنل بخش در خصوص شیوه برقراری ارتباط با توان خواهان و نظارت بر این امور را بر عهده دارد.

  • کارگاه آموزشی

    این قسمت وظیفه‌ی شناسایی و استعداد یابی کودکان و آموزش مهارت‌های مختلف از جمله آموزش نقاشی روی شیشه (ویترای)، آموزش ساخت بدلیجات، آموزش تابلو فرش، آموزش کار با نمد و … به کودکان با طیف‌های مختلف هوشی را دارد.

  • بازی درمانی

    امروزه از بازی یا بازی درمانی به عنوان روشی برای درمان مشکلات کودکان استفاده می کنند. بازی درمانی به کودکان کمک میکند تا بتوانند مسایل و مشکلاتشان را حس کنند، در این نوع درمان به کودک فرصت داده میشود تا احساسات ازاردهنده و مشکلات درون خود را از طریق بازی بروز دهد و در کودکان بی قرار حواس پرت که کنترل کمی روی حرکات بدنی خود دارند و به راحتی هم متوقف نمیشوند (کودکان بیش فعال) بازی کمک میکند تا تنش آنها کاهش یابد.

  • واحد تغذیه

    انجام مطالعات میدانی و شناسایی عوامل و مشکلات اثرگذار بر سلامت تغذیه‌ای توانخواهان در موسسه (شناسایی فاکتورهای خطر مانند اضافه وزن و چاقی، لاغری، کمخونی، افزایش مصرف نمک، کمبود مصرف کلسیم و ویتامین D، افزایش مصرف روغن و ….) همچنین تجویز مکمل‌ها غذایی (اسیدفولیک، مولتی ویتامین، آهن) در موارد لزوم یا مطابق برنامه کشوری برای گروه‌های خاص، تنظیم برنامه برای بیماران pku و … از جمله فعالیت های واحد تغذیه می‌باشد.